Loading color scheme

Cvičení pro nejmenší

Cvičení pro nejmenší

Cvičení pro děti od 1-1,5 roku. Zjistěte, proč je cvičení důležité od útlého věku a jaké jsou jeho nástrahy. Níže nejdete i tipy na konkrétní vhodné cviky. Rady a tipy jak s dětmi cvičit. Můžete se také podívat na naší novou stránku www.1fit.cz , kde nově nabízíme cvičení pro nejmenší a cvičení pro maminky s dětmi. Neváhejte!!!

V tomto věkovém rozmezí se naprostá většina všech dětí „rozchodí“ sama. Zpočátku se většina dětí ještě spoléhá na lezení, staví se, chodí s oporou nebo kolem nábytku. První vrávoravé kroky ve volném prostoru pak znamenají velký mezník. Nová osobnost dosáhla jedné z význačných dovedností člověka, chození po zadních nohách s „předníma nohama“ volnýma pro jinou činnost. Pro lekce cvičení to znamená významné rozšíření repertoáru, pro rodiče nutnou, zase o něco vyšší, dávku trpělivosti. Nadále ale platí, že je dobré procvičovat celé tělo.

Pozor na neúmyslné vyvolání záchvatů vzteku

Děti v tomto věku už mají své JÁ. Pokud chceme, aby vylezly na žebřiny a ony se zrovna přes tělocvičnu vydají za hračkou, měli bychom je nechat.

„Spíše se snažíme převádět pozornost dítěte, než je nutit k nějaké činnosti,“ zdůrazňuje instruktorka pohybové výchovy Mgr. Pavla Štěpánová. „V tomto věku se děti koncentrují na určitý úkon jen pár minut a s tím musíme počítat. Jinak si můžeme vysloužit i nechvalně známé záchvaty vzteku,“ dodává.

Prevence proti bolestem v dospělosti

Při cvičení dětí v tomto věku je kladen důraz zejména na posílení dolních končetin. Nesmíme však zanedbávat ani trupové svalstvo a tzv. hluboký stabilizační systém (drobné svaly kolem páteře, které, pokud nebudou dobře rozvinuté, mohou mít v pozdějším věku na svědomí bolesti zad, skoliózy a další nepříjemnosti). Všechny cviky se dají většinou provozovat i doma, dítě tak zabavíme a zároveň podpoříme jeho tělesný i psychický vývoj.

Průběh lekce krok za krokem

Lekce pro děti v tomto věkovém období probíhá například formou svižné půlhodinky, při které se rychle, ale promyšleně mění sled činností, aby děti udržely pozornost.

Cvičení začíná jakousi „překážkovou dráhou“, kterou děti s maminkami probíhají. Společně běží po lavičce, mezi kužely, přelézají pyramidu z žíněnek a prolézají improvizovaným tunelem.

„Děti se při tom vyventilují, vydají energii, a pak při řízeném cvičení mnohem lépe spolupracují,“ vysvětluje Pavla Štěpánová.

Následuje oficiální přivítání s básničkou, u které se předvádějí určité pohyby, např. úklona při pozdravu a další. Zhruba v roce a půl už je děti samy od sebe opakují.

Při rozcvičce přichází ke slovu známé velké balony. Díky nim se zapojí celé tělo. Vyrovnáváním rovnováhy na balonu se posiluje především trup. Všechna cvičení obvykle doplňují říkanky nebo písničky.

Přitahování na lavičce 

Tento cvik provádíme doma na užší delší lavičce (cvik je možné provádět i venku na hřišti). Položíme dítě na bříško na lavičku, chytí ji rukama ze stran a přitahuje se po lavičce na druhou stranu. Posilují se tak nejen svaly rukou, ale i oblast trupu.

Cviky s velkým balonem 

„Tluče bubeníček“ – Necháme dítě silou bouchat střídavě rukama do velkého balonu, dokud balon nezačne skákat. Cvičí se kooperace pohybů a svaly rukou.

Koulení – Můžeme přidat i koulení, při kterém děti koulejí velký balon z jedné strany místnosti na druhou.

Zdroj: https://www.nutriklub.cz/clanek/cviceni-s-detmi-1-1-5-roku